Kako slatkiši utječu na zdravlje zuba?

U vašim ustima se vodi neprestana borba između demineralizacije i remineralizacije. Ipak, karijes se stvara kada bakterije u vašim ustima probavljaju šećer i proizvode kiselinu, što slabi zubnu caklinu.

Različiti tipovi bakterija žive u vašim ustima. Neke imaju pozitivan utjecaj na vaše oralno zdravlje, dok su druge štetne. Na primjer, studije pokazuju da grupa štetnih bakterija proizvodi kiselinu u vašoj usnoj šupljini kada naiđu na šećer koji potom probavljaju. Ove kiseline uklanjaju minerale sa vaše zubne cakline, koja predstavlja sjajni, zaštitni vanjski sloj vaših zuba. Ovaj proces se naziva demineralizacija. Dobre vijesti su da vaša pljuvačka pomaže pri uklanjanju štete ovog procesa kroz proces remineralizacije. Minerali u vašoj pljuvački, poput kalcija i fosfata, kao i fluor iz vaše paste za zube i vode pomažu u obnovi cakline tako što obnavljaju minerale koje demineralizacija uklanja. Ovo pomaže pri jačanju vaših zuba.

Ipak, ponavljanje procesa demineralizacije uzrokuje gubitak minerala cakline. Tokom godina, ovo oslabljuje i uništava caklinu, formirajući karijes. Jednostavno rečeno, karijes je rupa u zubu uzrokovana njegovim propadanjem. Nastaje kao rezultat probavljanja šećera i proizvodnje kiseline od strane štetnih bakterija. Ako se ne liječi, karijes se može proširiti u dublje slojeve zuba, uzrokujući bol i mogući gubitak zuba. Najčešći znakovi propadanja zuba su bol u zubu, bol pri žvakanju i preosjetljivost na slatko, toplo ili hladno. 

Šećer privlači loše bakterije i snižava pH vrijednost vaše usne šupljine

Šećer služi kao magnet za loše bakterije. Dvije vrste destruktivnih bakterija nastanjenih u usnoj šupljini su Streptococcus mutans and Streptococcus sorbrinus. Obe vrste se hrane šećerom koji jedete i formiraju zubni plak, koji izgleda kao ljepljivi, bezbojni film koji se formira na površini zuba. Ukoliko plak nije otklonjen četkanjem zuba ili pljuvačkom, usna šupljina postaje kisela, što može dovesti do pojave karijesa.

Kada je riječ o pH vrijednosti, pH skala mjeri da li je rastvor kiseo ili bazan, gdje je vrijednost pH od 7 neutralna sredina. Kada pH vrijednost plaka padne ispod normalne vrijednosti, ili ispod 5.5, kiselost počinje rastvarati minerale i uništavati zubnu caklinu. Tokom ovog procesa formiraju se male rupe ili erozije. S vremenom postaju veće, dok se ne pojavi jedna velika rupa ili karijes.

Šećer privlači štetne bakterije koje uništavaju zubnu caklinu, što može dovesti do karijesa na pogođenom zubu.

Ishrana koja uzrokuje propadanje zuba

U posljednje vrijeme, istraživači su došli do saznanja da određene prehrambene navike doprinose formiranju karijesa.

Konzumacija grickalica bogatih šećerom

Razmislite prije nego što pojedete grickalice pune šećera. Mnoge studije su dokazale da stalna konzumacija slatkih pića i grickalica dovodi do karijesa. Ukoliko često konzumirate hranu bogatu šećerima, povećavate vrijeme izlaganja vaših zuba raznim kiselinama, što dovodi do propadanja zuba.

Konzumacija kiselih i zašećerenih pića

Najčešći izvor tečnog šećera su slatka pića, sportski napici i sokovi. Osim šećera, ova pića imaju visoke nivoe kiselina koje mogu uzrokovati propadanje zuba. Velika studija u Finskoj je pokazala da je konzumiranje jednog do dva zaslađena pića povećava rizik od karijesa za 31%. Također, studija u Australiji rađena na djeci dobne skupine 5-16 godina je dokazala da je broj konzumiranih zaslađenih pića direktno povezan sa količinom karijesa kod djece.

Osim toga, studija koja je uključivala više od 20 000 odraslih je pokazala da povremena konzumacija samo jednog zaslađenog pića rezultira u povećanju rizika od gubitka 1-5 zuba za 44%, u usporedbi sa osobama koje ne konzumiraju zaslađena pića. Ovo znači da konzumacija slatkih pića više od dvaput dnevno skoro utrostručuje rizik od gubitka više od šest zuba. Ipak, smanjenje konzumacije šećera na manje od 10% dnevnog unosa kalorija smanjuje vaš rizik od propadanja zuba.

Konzumacija “ljepljive” hrane

“Ljepljiva” hrana predstavlja namirnice koje su dugoročni izvori šećera, poput tvrdih bombona, mint bombona i lizalica. Ovi slatkiši su također povezani sa propadanjem zuba. Budući da ih zadržavate u ustima duže od ostale hrane, šećer se postepeno oslobađa, čime štetne bakterije u vašim ustima dobijaju dovoljno vremena da probavljaju šećer i proizvode kiselinu. Krajnji rezultat ovog procesa su duži periodi demineralizacije i kraći periodi remineralizacije.

Kako se boriti protiv propadanja zuba?

Istraživanja pokazuju da drugi faktori također mogu usporiti formaciju karijesa, uključujući pljuvačku, prehrambene navike, izloženost zuba fluoru i oralnu higijenu. U nastavku pročitajte nekoliko načina kojima se možete boriti protiv propadanja zuba.

Pazite šta jedete i pijete

Pobrinite se da je vaša prehrana izbalansirana, bogata cjelovitim žitaricama, svježim voćem, povrćem i mliječnim proizvodima. Ukoliko jedete hranu bogatu šećerom ili zaslađena pića, konzumirajte ih sa ostalim obrocima, umjesto između njih. Također, pokušajte koristiti slamku kada pijete zaslađena pića, jer će to omogućiti manju izloženost zuba šećerima i kiselinama iz vaših pića. Osim toga, jedite sirovo voće ili povrće uz obrok, jer će oni potaknuti proizvodnju pljuvačke u vašim ustima.

Smanjite unos šećera

Hranu bogatu šećerima trebate unositi samo povremeno. Ukoliko je često konzumirate, uz nju pijte vodu – po mogućnosti vodu sa česme koja sadrži fluor, kako biste isprali vaša usta i razrijedili šećer koji se lijepi na površinu zuba. Također, pijte slatka pića u umjerenim količinama ili nikako. Ukoliko ih pijete, nemojte ih predugo piti, jer će vaši zubi tako biti izloženi šećeru i napadima kiseline duže vrijeme. Umjesto toga, pijte vodu, koja ne sadrži kiseline, šećere i kalorije.

Vodite računa o oralnoj higijeni

Pranje zuba makar dva puta dnevno je bitan korak u prevenciji karijesa i propadanja zuba. Preporučuje se četkanje zuba nakon svakog obroka i obavezno prije spavanja. Također, možete koristiti pastu koja sadrži fluor, koji pomaže zaštiti vaših zuba. Osim toga, stimulacija proizvodnje pljuvačke pomaže “kupanju” zuba u vrijednim mineralima. Žvakanje žvakaćih guma bez šećera može spriječiti formiranje naslaga plaka stimulišući proizvodnju pljuvačke i remineralizaciju.

Na kraju, nemojte zaboraviti da ništa ne pridonosi vašem oralnom zdravlju kao posjeta stomatologu svakih šest mjeseci!

Leave a Reply

Close Menu